Dit hoofdstuk gaat over voorrangsregels en betonningen, vooral op openbaar water. De leerstof komt trouwens ook terug in het stuurbrevet, mocht je dat ooit willen halen.


Voorrangsregels
Die voor zeilboten onderling moeten volledig ingeprent in je hoofd zitten. Maar wist je dat dit maar een klein deeltje van de voorrangsregels op het water is? Wat doe je bijvoorbeeld met motorboten?
...

Betonning
Op het water wordt veel aangegeven met betonning, een naam voor grote vaste boeien. Een betonning heeft telkens volgende kenmerken om ze te identificeren:
  • vorm
  • kleur
  • topteken
  • nummering
  • lichtsignaal (voor 's nachts)
Als je de verschillende betonningen leert, moet je telkens die 5 eigenschappen kunnen opsommen.

Laterale betonning

Laterale betonning dient om een vaarwater af te bakenen: toont de weg waar het veilig is om te varen.
Het zijn de groene en de rode boeien die je langs de oevers ziet.
 
  • Vorm: In IALA A zullen de groene boeien (SB) altijd spits zijn en de rode (BB) altijd stomp
  • Kleur: Wanneer we naar de haven varen zien we de spitse groene tonnen aan onze stuurboord zijde en de rode stompe tonnen aan onze bakboordzijde.
  • Topteken: Wanneer de vorm van de ton niet duidelijk is, kan deze verduidelijkt worden met een topteken. Dit zal voor de spitse, groene boeien een driehoek zijn en voor de stompe, rode boeien een vierkant.
  • Nummering: Boeien worden genummerd van monding naar bron, beginnend aan stuurboord.
  • Lichtsignaal: Een flikkerend lichtsignaal in de kleur van de ton.
Image result for iala Image result for signi betonning

IALA is voor op zee, SIGNI zijn de binnenwateren. Onderstaande prent geeft de overgang tussen de 2 weer.

Image result for signi
Van IALA bestaan er dan nog eens IALA-A en IALA-B om het moeilijk te maken. In IALA B wisselen de kleuren van de boeien. Jullie moeten enkel de A kennen, want die komt in Europa voor. Op het onderstaande kaartje vind je waar de verschillende systemen voorkomen.
 

Kardinale betonning

Geeft aan waar een vast gevaar ligt (bijvoorbeeld rots onder water, wrak, zandbank,...)
Tip om te onthouden: de pijltjes (toptekens) wijzen altijd naar het zwart gedeelte.
 

Losliggend gevaar

Deze ton duidt een geïsoleerd gevaar aan, zoals een wrak of een rots. Indien het een gebied van gevaar is zal men de kardinale boeien van hierboven gebruiken.

  • Vorm: Onbepaald
  • Kleur: Rood en zwart horizontaal gestreept
  • Topteken: Twee bollen boven elkaar
  • Licht: Twee witte flitsen (om de twee bollen voor te stellen in het donker)

Veilig vaarwater

Deze ton wordt voornamelijk gebruikt om het begin en einde van een nauw vaarwater aan te duiden. Vanaf deze boei zijn er geen gevaren meer voor de navigatie en zal de laterale markering dus stoppen.

  • Vorm: Rond
  • Kleur: Rood en wit verticaal gestreept
  • Topteken: bol (indien de boei zelf niet rond is)
  • Licht: Afwisselend aan en uit (trager als flikkerend en minstens even lang aan als uit)

Noodmarkering voor een nieuw wrak

Een speciale ton die tijdelijk een nieuw wrak kan aanduiden. Deze boeien hebben een heel andere kleur en flitskarakter als andere tonnen om de aandacht te trekken voor een nieuw gevaar dat misschien nog niet op de kaart staat.

  • Vorm: 
  • Kleur: Geel en blauw verticaal gestreept
  • Topteken: Gele +
  • Licht: Snel flitsend geel en blauw afwisselend

 

Een beetje alles door elkaar om te kijken of je het snapt:

Image result for iala Image result for iala

En zo zien de boeien er in het echt uit.
Image result for iala
 
Quiz